top of page
  • orhanharel

טיולי ג'יפים על דרך בורמה והסביבה

אחרי שהתאספנו באורחן מצפה הראל, ועלינו על הג'יפים, התחנה הראשונה לאורך דרך בורמה היא "מצפה הראל" בכניסה לרחבת החנייה, מצפון, ניצב דגם דרך בורמה ואתר שחזור קרבות תש"ח, ועליו מסומן תוואי הדרך שבה ניסע. במבט לצפון נוכל לזהות את היישוב היהודי-ערבי נווה שלום, כפר שיתופי של יהודים וערבים פלסטינים, מערבית לו - מצודת משטרת לטרון, בדרום-מערב נראה את קיבוץ נחשון, ומערבית לנו שוכן קיבוץ הראל.


טיול ג'יפים על דרך בורמה ואזור ירושלים

בקצה המערבי של רחבת החנייה נגיע אל בניין אבן גדול ונטוש ומעליו מגדל תצפית מרהיבה על כל האזור לכיוון צפון מזרח, נחזור לרכב ונמשיך בדרך העפר היורדת צפונה. נחלוף ליד כרם זיתים ונמשיך עד שנראה בצד הדרך שלט דמוי משוריין, אשר ממנו מובילה דרך קצרה לבוסתן פרי - ולעינות סוסין שבשנת 1948, נמלטו כל משפחות בית סוסין, כמעט 200 איש, אישה וילד, יחד עם כל שכניהם, אל הר חברון. במקום כפרם באו יהודים מהודו ובנו את תעוז ותחנת שאיבה לידם. כאן נוכל לשבת מעט ולקרוא בלוחות ההסבר על צינור "השילוח", שהונח כאן במלחמת העצמאות: תחילתו הייתה בקיבוץ נען וליד חולדה, ובסופו הגיע לירושלים.

נמשיך בנסיעתנו על פי השילוט אל התחנה הבאה: "מעלה תאנים" קטע דרך תלול ביותר, בו עצי תאנה שתולים משני צידי המעלה, נוכל להתעכב כאן מעט, ואפילו לערוך סיור קצר ברגל. מימין לדרך העפר, במעלה הגבעה, נוכל ליהנות - בחודשי החורף - משפע רקפות ומפריחת עצי שקד כמו בשיר "בארץ אהבתי השקד פורח".

נמשיך בנסיעה על פי השילוט, נגיע לצומת ונפנה בו שמאלה, לדרך הסרפנטינות שהייתה המקום היחידי בו לא יכלו משאיות האספקה לעבור בהתחלה. הן פרקו את מטענן אל גב גמלים וחמורים שירדו בה אל המשאיות שהגיעו מירושלים. כיום ניתן לנסוע בדרך בכל רכב, אך לאט ובזהירות. התחנה הבאה בטיולנו היא "מצפה דרך בורמה".

במרחק מה מאתנו, מדרום, נראה מיצג של שיירת כלי-רכב העושה דרכה לירושלים. נמשיך בנסיעה עד גשרון שמים זורמים מתחתיו, ומשמאלו פינת ישיבה, מקור המים בעין חילה באפיקו של נחל מאיר, שימש כתחנה נוספת של "קו השילוח" בדרך לירושלים.


דרך בורמה

נמשיך בנסיעה על פי השילוט, נגיע לצומת ונפנה בו שמאלה, לדרך הסרפנטינות שהייתה המקום היחידי בו לא יכלו משאיות האספקה לעבור בהתחלה. הן פרקו את מטענן אל גב גמלים וחמורים שירדו בה אל המשאיות שהגיעו מירושלים. כיום ניתן לנסוע בדרך בכל רכב, אך לאט ובזהירות. התחנה הבאה בטיולנו היא "מצפה דרך בורמה". במרחק מה מאתנו, מדרום, נראה מיצג של שיירת כלי-רכב העושה דרכה לירושלים. נמשיך בנסיעה עד גשרון שמים זורמים מתחתיו, ומשמאלו פינת ישיבה, מקור המים בעין חילה באפיקו של נחל מאיר, שימש כתחנה נוספת של "קו השילוח" בדרך לירושלים. מכאן נמשיך לעבר כביש הרטוב-שער-הגיא (מס' 38), ובדרכנו -סמוך לכביש - נפגוש מעיין נוסף, עין מסילה שסמוך לו שוכן המושב מסילת ציון. נחצה אותו בזהירות לעבר חניון "דרך בורמה". נמשיך בנסיעתנו בדרך נוחה יותר, היא "נתיב הג'יפים", שבה עלו שיירות הג'יפים לירושלים.מימיננו נראה ואדי, ומעליו את "שלוחת שיירות". הדרך קשה מעט לנסיעה ולעיתים לאחר הגשמים אינה עבירה לרכב רגיל, אך בסופה נגיע לכביש שורש-בית מאיר. נפנה ימינה, ניסע כמה עשרות מטרים ונעלה אל שמורת ה"מסרק" השמורה קיבלה את שמה בזכות עצי אורן ירושלים הצומחים בפסגתה והמזכירים מרחוק צורה של מסרק לשיער, בתחום שמורת המסרק נמצא גם קבר שייח' אחמד אל עג`אמי.

נהנה משפע הצומח, ארוחה חלבית בטבע ומן השלווה.

112 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page